Werken als accountmanager? Over deze vaardigheden moet je beschikken

accountmanager

Als accountmanager ben je verantwoordelijk voor sales en voor het opbouwen en onderhouden van een goede relatie met jouw klanten. Dat je in die hoedanigheid niet in een verfrommelde jurk of een gescheurde jeansbroek mag verschijnen, spreekt voor zich. Maar een verzorgd uiterlijk is natuurlijk lang niet de enige eigenschap van een topaccount. Welke vaardigheden je allemaal in huis moet hebben om de job prima uit te voeren? Dat lees je hier.

Communicatievaardigheden zijn cruciaal

Relatiebeheer is zonder twijfel dé hoofdtaak van een accountmanager. Daarom kun je niet zonder ‘people skills’. Excellente communicatievaardigheden hebben, betekent onder andere dat je duidelijk en vol zelfvertrouwen kunt vertellen over het product of de dienst die je verkoopt. Met een standaardpraatje is niemand geholpen: als accountmanager moet je antwoorden bieden op de specifieke noden van klanten. Om die te achterhalen zijn een luisterend oor en een onfeilbaar inschattingsvermogen een must.

Accountmanagers zijn multitaskers

Dingen ‘even tussendoor’ doen of erbij nemen: geen probleem voor jou! Als accountmanager moet je op elk moment je zaken op een rijtje hebben en het overzicht behouden. Kunnen multitasken maakt daar onvermijdelijk deel van uit, want je onderhoudt meestal met verschillende klanten tegelijk een relatie. De kunst is natuurlijk om elk van hen het gevoel te geven dat zij jouw onverdeelde aandacht hebben.

Andere skills waar je als account over moet beschikken

Tot slot moet je als accountmanager nog een aantal ‘randvoorwaarden’ vervullen.

  • Doen wat je zegt dat je zult doen. Consequent zijn en je beloftes waarmaken is de enige manier om die cruciale vertrouwensband op te bouwen met je klanten.
  • Perfect begrijpen wat je klanten willen. Het gaat erom hen een gepast antwoord aan te reiken, niet om jouw oplossing koste wat kost door te duwen. Hou de vinger aan de pols, want de noden van klanten kunnen weleens veranderen.
  • Enthousiast en energiek zijn. Jij moet die persoon zijn waarmee klanten graag een babbeltje slaan, niet iemand die ze zuchtend opbellen met vragen of opmerkingen.