Je LinkedIn-profiel pimpen: zo ga je te werk

LinkedIn-profiel

Sociale media worden hoe langer hoe belangrijker. In een professionele context is LinkedIn hét kanaal om je personal branding uit te bouwen. Er bestaan een aantal manieren om je LinkedIn-profiel te pimpen. Wij zetten de voornaamste op een rijtje.

Waarom is een aantrekkelijk LinkedIn-profiel belangrijk?

De kans is groot dat je al een LinkedIn-profiel hebt. Maar heb je er onlangs nog naar gekeken? De meesten onder ons geraakten nooit verder dan een profiel dat droogweg onze naam en een opsomming van banen bevat. Een gemiste kans! Wist je dat je profiel maar liefst dertien keer zo vaak bekeken wordt als je je vaardigheden opsomt, en veertien keer meer als je een foto oplaadt?

Zo maak je een professionele indruk

1. Laad een zakelijke foto op

Een foto opladen op je LinkedIn-profiel is cruciaal, maar natuurlijk is niet eender welke foto geschikt. Je mag gerust lachen op je LinkedIn-foto, maar onthoud dat LinkedIn een zakelijk netwerk is. Een aantal soorten foto’s zijn daarom sowieso uit den boze, zoals foto’s met je partner, vakantiekiekjes of foto’s van feestjes met vrienden. Dat je interessant en sociaal bent, kun je gerust op andere manieren duidelijk maken.

2. Doe iets met de kopregel

De kopregel wordt getoond in de zoekresultaten. Standaard staat je LinkedIn-profiel zo ingesteld dat de kopregel je functietitel en je huidige werkgever bevat. Het is beter om je kopregel te personaliseren. Pas hem bijvoorbeeld aan naar een korte slogan die de essentie van jou als werknemer vervat.

3. Beveel anderen aan en vraag referenties

Vraag oud-collega’s of ex-leidinggevenden om een aanbeveling, en geef hen ‘endorsements’ in ruil. Klaar? Dat betekent niet dat je op je lauweren mag rusten! Je profiel regelmatig updaten en actie ondernemen is de boodschap (denk aan nieuwsberichten posten of blogs delen).