3 tips voor personal branding van de bovenste plank

personal branding

Wie branding zegt, denkt meestal aan bekende merken en marketingcampagnes. Maar het hoeft niet per se over bedrijven of organisaties te gaan. Je kunt evengoed je personal branding verzorgen en zo je eigen ‘merk’ creëren. Denk hierbij niet aan grote budgetten of spectaculaire campagnes. Vooral wie op zoek is naar een (nieuwe) job heeft er baat bij zich op de juiste manier voor te stellen en te positioneren.

1. Hoe jezelf onderscheiden?

Waaraan wil je dat mensen denken bij het lezen of horen van je naam en welke capaciteiten wil je in de verf zetten? Ben je een denker of een doener? Ben je creatief of eerder analytisch? Ben je een leider of een volger? Om je personal branding vorm te geven, moet je in de eerste plaats een strategische denkoefening maken en beslissen wat je belangrijk vindt. Op basis daarvan kun je een concreet plan uitwerken en komen je onderscheidende kenmerken duidelijk naar voren.

2. Authenticiteit is cruciaal

Iedereen heeft een verhaal te vertellen. Maar je persoonlijke verhaal zal alleen indruk maken als het geloofwaardig overkomt. In het huidige digitale tijdperk is authenticiteit meer dan ooit belangrijk. Als je voorgestelde persoonlijkheid niet strookt met de werkelijkheid, zal dat snel aan het licht komen, maak je een slechte beurt en val je door de mand. En dat zal bijvoorbeeld tijdens een sollicitatie niet onopgemerkt voorbijgaan. Rekruteerders kennen namelijk heel wat technieken om de persoon die ze voor zich hebben te doorgronden.

Tip: bij de voorbereiding van een sollicitatiegesprek besteed je het best de nodige aandacht aan hoe je authentiek kunt overkomen.

3. Personal branding: je online identiteit uitbouwen

Iedereen heeft tegenwoordig een online identiteit. We zijn met z’n allen actief op sociale media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn of Instagram. En wie weet heb je zelf een blog waarop je regelmatig artikels publiceert. Als mensen meer over je te weten willen komen, is de kans groot dat ze online gaan zoeken. Doe zelf de test en bekijk welke resultaten er verschijnen. Indien nodig kun je je online aanwezigheid oppoetsen en zo je personal branding een boost geven!