Mensen coachen: een handleiding

mensen coachen

In veel managementjobs krijg je de taak andere medewerkers te coachen. Je hebt de verantwoordelijkheid om het beste uit je team halen. Maar hoe stimuleer je je collega’s en medewerkers, zonder opdringerig over te komen? Deze handleiding helpt je op weg.

Geef geen tips, maar stel vragen

Je wilt je medewerkers niet in een bepaalde richting sturen, maar ze coachen om hun eigen koers te varen. Daarom geef je ze beter geen tips, maar stel je vragen om ze te stimuleren om zélf na te denken en actie te ondernemen. “Is er een manier om dat efficiënter aan te pakken?” komt minder belerend over dan “Je kunt het beter zó doen!”.

Focus op doelen, niet op problemen

Door de aandacht op een probleem in de bedrijfswerking te vestigen, creëer je een negatieve sfeer op het werk. Het is een beter idee om de nadruk te leggen op het hogere doel. Zeg bijvoorbeeld niet “Je werkt niet snel genoeg …”, maar leg uit wat de positieve gevolgen zijn als bepaalde processen vlotter verlopen. Met een duidelijk doel voor ogen, zullen je werknemers sneller bereid zijn om een tandje bij te steken.

Mensen coachen = mensen inspireren

Wie geïnspireerd is door anderen, zal zelf ook gemotiveerder zijn om zijn best te doen. Coach je werknemers dus met goede voorbeelden: presenteer af en toe een reeks straffe cases van bedrijven waar jullie naar opkijken of deel de successen van collega’s. Integreer dat moment gerust in de weekplanning als ‘inspiratiemoment’. Wedden dat het positief onthaald wordt?

Ga voor de persoonlijke aanpak

Hoe goed iemand presteert, hangt erg af van zijn of haar emotionele toestand. Persoonlijke problemen hebben dikwijls ook een weerslag op het werk. Informeer als coach dus niet alleen naar werkgerelateerde topics, maar knoop ook een gesprek aan over het leven naast het werk: hoe voelen je werknemers zich, wat doen ze graag in hun vrije tijd, hoe gaat het met hun gezin? Ze zullen je gezonde interesse ongetwijfeld appreciëren.