Medewerkers motiveren en inspireren: do’s and don’ts

Mensen werken beter wanneer ze gelukkig zijn. En het kost echt niet veel tijd of geld om medewerkers te motiveren. Met deze tips kom je een heel eind.

Je wil natuurlijk dat je werknemers zich goed voelen op het werk. Dit komt niet alleen de tevredenheid op de werkvloer, maar ook de prestaties ten goede. Mensen werken nu eenmaal beter wanneer ze gelukkig zijn. Kun jij weinig aan bijdragen, denk je? Toch wel! Medewerkers motiveren hoeft helemaal niet veel tijd of geld te kosten. Met deze tips kom je al een heel eind.

1.     Een persoonlijke band werkt motiverend

Als medewerkers je gezicht alleen kennen van de foto onderaan je emailhandtekening, zullen ze niet snel geneigd zijn om een extraatje te doen. Neem daarom de tijd om hen ’s ochtends even te begroeten en communiceer face-to-face wanneer het kan. Door even langs hun bureau te lopen in plaats van gauw een mailtje te sturen, haal je de band tussen jou en het team aan, én krijg je bovendien meteen antwoord. Zo heb je dubbel gewonnen.

2.     Medewerkers motiveren? Geef hen vrijheid

Geef werknemers voldoende vrijheid om hun job in te vullen of hun dag in te delen. Dit betekent ook: naar hen luisteren. Ideeën die van op de werkvloer komen, zijn vaak goud waard, maar ze zullen niet tot bij jou geraken tenzij je het expliciet vraagt of laat zien dat je ervoor openstaat. Als je je medewerkers écht meer zeggenschap wil geven, mag het natuurlijk niet bij vragen blijven: je moet ook tonen dat je hun advies ernstig neemt en er effectief iets mee doet.

3.     Perspectieven bieden

Werknemers zijn gemotiveerder als ze ergens naartoe werken. Niemand wordt vrolijk van het gevoel in een doodlopend straatje te zijn aanbeland. Als werkgever moet je dus voldoende perspectieven en doorgroeimogelijkheden bieden (bijvoorbeeld door trainingen voor te stellen om je werknemers de  nodige vaardigheden aan te leren om een trapje hoger te klimmen) en oor hebben naar hun wensen op dit vlak. Deze houding werpt bovendien zijn vruchten af als je nieuwe medewerkers wil aanwerven: je bouwt zo namelijk mee aan de reputatie van het bedrijf als een plek waar het leuk is om te werken en waar werknemers kansen krijgen.