Is je ritme verstoord op het werk? Zo ga je er mee om

verstoord ritme

Avondjes op café, een uitje naar de cinema, een BBQ onder vrienden, … Tijdens het weekend zijn je avonden waarschijnlijk rijkelijk gevuld. Daardoor is je ritme verstoord en dat voel je weleens als je weer aan het werk gaat. Met deze tips en tricks raak je snel weer gewend aan het werkritme.

Waarom is je ritme verstoord?

Een verstoord ritme is onder andere te wijten aan een onregelmatig slaappatroon. Wanneer je ’s avonds veel later gaat slapen en langer uitslaapt dan normaal, weegt dat op je gezondheid en energiepeil. Zo kun je op de lange termijn last krijgen van hartziekten. Maar ook op de korte termijn merk je dat je na je vakantie bijvoorbeeld slechtgezind of vermoeid bent. Vooral als je tijdens je vakantie veel alcohol of koffie hebt gedronken, zul je meer last ondervinden.

Water en een gezonde lunch

Om die vermoeidheid tegen te gaan, grijp je al snel naar koffie of andere cafeïnehoudende drankjes. Hoewel die voor een korte energieboost zorgen, zal het gegeeuw snel genoeg weer toeslaan. Kies daarom liever voor water. Zo vermijd je dat je lichaam uitdroogt en verder vermoeid geraakt. Eigenlijk is het sowieso niet zo goed voor je om ‘s ochtends koffie te drinken, want dat is juist het moment dat je lichaam van zichzelf het energiekst is. Als je dan toch cafeïne binnenslurpt, doe dat dan bijvoorbeeld tussen half twee en drie uur om de middagdip op te vangen.

Ook gezonde voeding geeft je meer energie. Snoepjes zijn niet zo’n goed idee, maar bijvoorbeeld wel een stuk fruit, wat yoghurt of noten. Die geven energie op langere termijn, in plaats van een korte en intense energieboost.

Frisse lucht doet wonderen

Probeer in de mate van het mogelijke een frisse neus te halen tussen het werken door. Eindig je lunchpauze met een korte wandeling of breek de namiddag door even naar buiten te gaan. Zet ondertussen je favoriete muziek op en je voelt je zo weer kiplekker.

Een gezond slaappatroon

Een goede nachtrust maakt de jetlagremedie compleet. Het is niet zo vanzelfsprekend om jezelf plots weer een regelmatig ritme aan te meten, maar deze tips helpen je alvast op weg:

  • Het blauwe licht van computerschermen houd je wakker. Leg dus ongeveer een uur voor het slapen je laptop, gsm of tablet vast weg, en verban ze uit de slaapkamer.
  • Vermijd zware maaltijden twee uur voor je gaat slapen.

Een warm bad of douche of een kopje kamillethee maken je alvast warm en soezig voor je in bed kruipt.