Hoe ziet het takenpakket van een logistiek medewerker eruit?

logistiek medewerker

De kans is groot dat je in je zoektocht naar je droomjob al eens een vacature voor ‘logistiek medewerker’ bent tegengekomen. De kans dat je je bij die functietitel veel kunt voorstellen, is dan weer een stuk kleiner. Met dit handige overzicht proberen we je een duidelijker beeld te geven van deze uitdagende job.

Van administratie tot klantencontact

Laten we beginnen met uit te leggen wat logistiek precies inhoudt. Het woord verwijst naar alles wat met het regelen, plannen, besturen en uitvoeren van de goederenstroom in een bedrijf te maken heeft. Als logistiek medewerker ben je dus medeverantwoordelijk voor de organisatie en de opvolging van die goederenstroom. Je takenpakket is in deze functie bijzonder gevarieerd. Zo moet je onder meer:

  • transportdossiers en vrachtdocumenten opmaken
  • transporten inplannen
  • contacten met leveranciers, klanten en douane verzorgen
  • bewaken dat alle leveringstijden worden nageleefd
  • ervoor zorgen dat de orderverzameling, het laden en lossen en het verzendklaar maken van goederen vlot verloopt

6 onmisbare vaardigheden van een logistiek medewerker

Maar hoe slaag je erin een job als logistiek medewerker te bemachtigen? Een bachelordiploma handel, transport en distributie of logistiek is een goed begin, net zoals ervaring in een gelijkaardige functie. Maar ook deze vaardigheden en eigenschappen zijn onmisbaar:

  • een zelfstandige houding en groot verantwoordelijkheidsgevoel
  • leidinggevende kwaliteiten, aangezien je waarschijnlijk een team moet aansturen
  • oog voor detail, orde en netheid
  • de vaardigheid (en het rijbewijs) om met een heftruck en een reachtruck te rijden
  • een flexibele mindset, omdat je werkuren kunnen afwijken van het standaard ‘nine to five’
  • communicatieve vaardigheden, zodat er zich geen misverstanden binnen je team of met leveranciers voordoen