Hoe jij kunt bijdragen aan een goede sfeer op het werk

sfeer op het werk

Tenzij je regelmatig mag thuiswerken, spendeer je meer tijd op het werk dan thuis. Het is dan ook cruciaal dat je je op je gemak voelt en dat de sfeer op het werk goed zit. De impact van wrevel tussen collega’s is niet te onderschatten, en weegt niet alleen door op je prestaties, maar ook op je mentale welzijn. Zelfs wanneer er geen openlijke conflicten zijn of er geen sprake is van pesten op het werk, maakt het een wereld van verschil of je collega’s op maandagochtend even vragen hoe je weekend was, of knorrig een half hoorbare ‘goeiemorgen’ mompelen zonder op te kijken van hun computer. Misschien denk je dat jij zelf weinig kunt veranderen aan de sfeer op je werk? Niets is minder waar.

Positieve feedback doet wonderen

Dé basisregel voor sfeer op het werk: behandel anderen zoals je zou willen dat zij jou behandelen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door positieve feedback of een complimentje te geven als iemand iets goed heeft gedaan. En het lijkt misschien een open deur, maar ook mensen bedanken is van groot belang. Zo laat je zien dat je hun hulp niet vanzelfsprekend vindt, maar echt waardeert hoe ze er voor jou zijn.

Sfeer op het werk begint bij vriendelijkheid

Sfeer op het werk zit vaak in kleine dingen, zoals je collega’s een goeiemorgen of een fijn weekend wensen. Dit betekent ook dat: samen kleine dingen vieren, bijvoorbeeld door een kaartje te laten rondgaan voor een collega die jarig is, of voor iemand die pas vader geworden is. Het kost niet veel tijd of moeite, maar de bestemmeling fleurt er vast en zeker van op!

Goed reageren kun je leren

De manier waarop je reageert doet ook erg veel. Ga bij jezelf eens na of je bijvoorbeeld niet meteen defensief wordt als iemand het niet met je eens is. Hoe je dan wel moet reageren? Samen het gesprek aangaan, en proberen om tot een compromis te komen.

Beweeg!

Niemand wordt vrolijk van een hele dag achter zijn of haar bureau te zitten. Hoewel het natuurlijk niet de bedoeling is dat je elke tien minuten pauze neemt, is het wel een echte opkikker om af en toe eens naar het bureau van een collega te wandelen om te vragen naar zijn plannen voor het weekend, bijvoorbeeld. Alles is beter dan te moeten aftellen naar je pensioen, gewoon omdat je je niet goed voelt op je werk.