Het IKEA-effect: medewerkers belonen loont 

medewerkers belonen

Gemotiveerde medewerkers presteren beter én zitten beter in hun vel, wat dan weer positief afstraalt op hun collegas en de sfeer op de werkvloer ten goede komt. Maar hoe kun je als werkgever voor een motivatieboost zorgen? Hoewel je team natuurlijk niet zal klagen als je elke dag even de tijd neemt om te luisteren naar hun problemen, is het nog effectiever om je medewerkers te belonen, zo leert het IKEA-effect ons. 

Wat is het IKEA-effect …

De term ‘IKEA-effect’ klinkt misschien te gek om waar te zijn (want wat heeft de Zweedse meubelgigant in hemelsnaam te maken met jouw houding tegenover je werknemers?), maar we hebben hem niet zelf verzonnen. Het IKEA-effect werd voor het eerst beschreven in een psychologische studie aan de vooraanstaande Harvard Business School, dat een experiment opzette waarbij de deelnemers allerlei bouwwerken uit Lego moesten maken en Origamivogels moesten vouwen. Wat bleek nu? Mensen hechten overduidelijk meer waarde aan hun eigen creaties en vinden die ook beter dan de creaties van anderen. De onderzoekers sloegen vervolgens een brug naar IKEA, aangezien de handige én onhandige Harry’s die erin slagen om zelf een meubelstuk in elkaar te knutselen, daar ook bijzonder trots op zijn.

 

 … en hoe kun je het op de werkvloer inzetten?

Als we deze bevindingen willen vertalen naar de werkvloer, dan wordt het doel: werknemers het gevoel geven dat iets écht van hen is, hen belonen en krediet geven – “ere wie ere toekomt”, met andere woorden. Concreet betekent dit:

• Werknemers de vrijheid en de verantwoordelijkheid geven om projecten te dragen
• Hen toelaten om projecten of documenten hun eigen naam te geven

 

Medewerkers belonen: makkelijker dan het lijkt

Hoewel je medewerkers natuurlijk niet voor niets willen komen werken en het loon dus nog altijd een rol speelt, is er meer nodig om medewerkers aan je organisatie te binden. Gelukkig hoeft dat helemaal niet veel werk te kosten. Een doordacht introductiebeleid doet wonderen, net als hen ’s ochtends persoonlijk begroeten of face-to-face dingen gaan vragen in plaats van meteen te mailen. Dankzij al deze kleine dingen toon je aan je teamleden dat jij hen herkent en erkent als persoon, en dat je hun inspanningen waardeert.