Geen kei in communiceren? Zo los je dat op

leren communiceren

Wie op zoek is naar professioneel succes – en zijn we dat niet allemaal een beetje? – moet leren communiceren. Zo simpel is het. Slechte communicatie is namelijk inefficiënt (het leidt steevast tot misverstanden of minstens irritatie) en vaak gewoon onbeleefd. Ben jij niet zo’n sterke communicator? Zelfkennis is het begin van alle wijsheid, maar daar mag je het natuurlijk niet bij laten. Hier lees je hoe je je communicatieve vaardigheden kunt verbeteren.

Neem je tijd, zélfs voor een mail

De tijd dat alleen sms’en en chatberichten synoniem waren met onverzorgd taalgebruik ligt jammer genoeg ver achter ons. Zelfs de kwaliteit van professionele e-mails laat vandaag vaak te wensen over. Laat je daar niet op betrappen, en neem de tijd om mails op te stellen en na te lezen. Gebruikte je de juiste aanspreking? Val je meteen met de deur in huis en, zo ja, is dat wel de beste aanpak? Sluit je op een vriendelijke manier af? Te snel verzenden is nooit een goed idee, zelfs al is je antwoord dringend.

Verlies je lichaamstaal niet uit het oog

Lichaamstaal maakt evengoed deel uit van je communicatie. Het is met andere woorden niet onbelangrijk om je houding te verzorgen. Als iemand je iets uitlegt, leun dan bijvoorbeeld naar voor (wie op dat moment achteroverleunt, komt algauw ongeïnteresseerd over). Verder maakt de manier waarop je iemand een hand geeft een wereld van verschil. Je overtuigt geen enkele klant of collega met een slappe handdruk. Met een stevige kneep, daarentegen …

Leren communiceren is leren luisteren

Je kunt pas goed communiceren als je leert luisteren. We hebben het daar vandaag met z’n allen behoorlijk moeilijk mee, want zowel thuis als op het werk zijn we omringd door toestellen die om onze aandacht schreeuwen (van smartphones tot laptops of zelfs slimme horloges). Maak er een gewoonte van om ze tijdens face-to-face meetings weg te leggen, zodat je je kunt concentreren op wat je collega’s vertellen.