Een dag in de voetsporen van een customer service manager

customer service manager

Ben je benieuwd of jij het geschikte profiel hebt voor een job als customer service manager? We schetsen een beeld van de mogelijke taken en de cruciale vaardigheden die daarbij komen kijken, zodat jij al dan niet je motivatiebrief en cv kunt beginnen te schrijven.

Wat is ‘customer service’?

Customer service gaat in het algemeen om het onderhouden van klantenrelaties. Heeft iemand een vraag over een product of een service die jullie aanbieden? Dan is die persoon bij de afdeling customer service aan het juiste adres.

De taken van een customer service manager

Als customer service manager stuur je een team aan en behoud je het overzicht van de dagelijkse activiteiten van de afdeling customer service. Je bent het aanspreekpunt bij belangrijke beslissingen of grotere problemen en neemt de communicatie met de belangrijkste klanten zelf op. Je volgt het werk van je team op de voet, ontdekt wat hun sterke en zwakke punten zijn en coacht hen om beter te worden – eventueel via een opleidingsplan. Daarnaast waak je er als customer service manager over dat de doelen en de KPI’s die het bedrijf voor jouw afdeling heeft opgesteld worden bereikt.

Je team informeren en motiveren

Om (toekomstige) klanten optimaal bij te staan, moet je team op de hoogte zijn van de laatste nieuwe producten en services. Het is aan de customer service manager om alle medewerkers te informeren over de specificaties. Ten slotte moet je ook in staat zijn je team elke dag opnieuw te motiveren om het beste van zichzelf te geven.

Cruciale eigenschappen en vaardigheden

Over welke eigenschappen en vaardigheden je als customer service manager zoal moet beschikken? Dit lijstje geeft je een beeld van de belangrijkste kwaliteiten. Zo moet je:

  • een team kunnen coachen.
  • een resultaatgerichte aanpak hebben.
  • goed kunnen communiceren in het Nederlands, Frans en Engels.
  • empathisch, probleemoplossend en communicatief zijn.
  • administratieve vaardigheden hebben en met Excel overweg kunnen.
  • stressbestendig zijn.