4 tips voor meer zelfvertrouwen op het werk

zelfvertrouwen op het werk

Zelfverzekerd overkomen op het werk is belangrijk. Of je nu een presentatie moet geven aan je team of klanten moet bezoeken: je wil dat je gesprekspartners vertrouwen hebben in jouw capaciteiten, en dat vertrouwen bouw je niet op door hen stamelend en met blozende kaken te woord te staan. Jouw zelfvertrouwen is met andere woorden bepalend voor hoe je collega’s, je leidinggevenden en andere professionele contacten jou ervaren. Wie op het werk zelfvertrouwen uitstraalt, voelt zich bovendien ook beter in zijn vel.

Het belang van zelfvertrouwen op het werk

Iedereen krijgt op het werk weleens te maken met situaties waarin hij zich minder zelfzeker voelt.  Faalangst en piekeren zijn voor vele werknemers jammer genoeg geen ver-van-mijn-bedshow. Gelukkig bestaan er technieken om dat te verhelpen. We geven je enkele tips.

1.      Ken je eigen talenten en zet ze slim in

Zelfvertrouwen begint bij zelfkennis. Wees je bewust van je eigen sterktes, kennis, vaardigheden en positieve karaktertrekken. Vraag je af waar jij energie van krijgt en voor welke zaken mensen jou meestal complimenten geven. Daaraan kun je je optrekken. Breng je talenten onder de aandacht van je collega’s en leidinggevenden door ze zoveel mogelijk in te zetten.

2.      Verzorg je voorkomen en je lichaamstaal

Zo kom je assertief en daadkrachtig over:

  • Sta stevig op je beide voeten.
  • Houd je rug recht.
  • Laat je schouders niet hangen.
  • Houd je kin een beetje omhoog.
  • Geef altijd een stevige handdruk.
  • Als je van nature niet veel charisma hebt, is verzorgde kledij des te belangrijker.

Als je je houding verzorgt, volgt je gedrag vanzelf. Met andere woorden: zelfs door te doen alsof je zelfzeker bent, word je meteen al een pak zelfverzekerder.

3.      Praat rustig en duidelijk

Je stem en manier van spreken verraden veel meer over jou dan je denkt. Als je zenuwachtig bent, is de verleiding waarschijnlijk groot om sneller te gaan spreken. Niet doen! Verder is het een must om:

  • duidelijk te articuleren,
  • met je natuurlijke stem te spreken (niet te hoog).

Zo hebben je woorden meer impact en kom je overtuigender over.

4.      Wees eerlijk in je communicatie

Zelfvertrouwen hebben betekent niet dat je nooit iets verkeerds mag doen. Durf ook fouten toegeven. Dat komt niet zwak, maar net heel sterk over, want je toont zo dat je voldoende zelfzeker bent om je verantwoordelijkheid te nemen.