4 tips om toptalenten aan boord te houden

toptalenten aan boord houden

In de huidige strijd voor talent is toptalenten binnenhalen een aartsmoeilijke opdracht. Je moet hen weten te lokken met een duidelijke en aantrekkelijke vacature, je moet aan je branding werken om ook als bedrijf de naam van goede en faire werkgever te krijgen, en ga zo maar door. Als het je eenmaal gelukt is om de perfecte kandidaten te rekruteren, kun je dus maar beter genoeg moeite doen om hen aan boord te houden. Hoe je dat precies aanpakt, lees je hier.

1.     Verantwoordelijkheid en vrijheid

Je hebt je toptalent binnengehaald en opgeleid? Dan is het nu tijd om hem of haar los te laten. Als de toptalenten binnen je organisatie alleen maar orders van bovenop moeten uitvoeren, komen ze binnen de kortste keren niet meer aan hun trekken. Door ze meer vrijheid en verantwoordelijkheid te geven, kunnen ze hun creativiteit de vrije loop laten, wat voor het hele bedrijf positief is.

2.     Laat je toptalenten zich ontwikkelen

Je beste werknemers kunnen hun talent in hun job misschien maar in beperkte mate benutten. Daarom voorzie je maar beter genoeg opleidingsmogelijkheden, zodat ze zich verder kunnen blijven ontwikkelen. Aarzel daarbij niet om hun mening te vragen: pols naar hun noden op het vlak van training en bijscholing, zodat je een aanbod op maat kunt uitwerken en ze gemotiveerd blijven.

3.     Wees transparant in je personeelsbeleid

Je toptalenten willen weten waar ze staan en wat hun opties zijn. Door duidelijk te communiceren over de groeimogelijkheden binnen het bedrijf, vermijd je dat je medewerkers er onverwachts vandoor gaan. Organiseer ook proactief evaluatiegesprekken. Die eerlijke en authentieke aanpak trek je trouwens het best door naar het bedrijf in het algemeen: laat je toptalenten met andere woorden weten hoe de onderneming het doet en waar ze naartoe wil.

4.     Waarderen wérkt

Ten slotte is het ongelooflijk belangrijk om waardering te tonen voor het werk van je team, en om hen te belonen. Benadruk regelmatig wat het aandeel van je werknemers in het bedrijf is en hoe ze het hogere bedrijfsdoel helpen te bereiken.