4 tips om je concentratie op het werk te verhogen

concentratie verhogen

Januari lijkt een lange maand. De feestdagen zijn achter de rug, maar de lente is nog lang niet in zicht. En dat laat zich voelen op het werk. Je hebt de neiging om elk kwartier koffie te gaan bijhalen, je bent meteen afgeleid door de collega’s die voorbijwandelen, … kortom: je hebt moeite om je te concentreren. Vooral na de middag hebben veel mensen last van een dipje. Laat het je werkdag niet vergallen: lees onze vier tips om je concentratie te verhogen.

1.      Zorg dat je comfortabel zit

Verzorg je houding, zorg voor een ergonomische bureautafel en -stoel en stel ze perfect af, zodat je in een comfortabele houding kunt werken. Met rug- en nekpijn wordt het moeilijk om je te concentreren. En nu je toch met je bureau bezig bent: ruim het meteen eens op. Stapels papieren en andere spullen leiden je alleen maar af.

2.      Concentratie verhogen door water te drinken

Als je je aandacht voelt afdwalen en je oogleden stilaan zwaar beginnen te worden, heb je waarschijnlijk de neiging om nog gauw een extra tas koffie te halen. Toch helpt koffie niet om de concentratie te verhogen. Als dat gevoel wél hebt, drink je waarschijnlijk te veel koffie: je alertheid daalt als je even geen koffie hebt gehad, waardoor je bij het drinken van een kopje het gevoel hebt een boost te krijgen. Wat je dan wel kunt doen? Hou voldoende water bij de hand. Water drinken is niet alleen gezond, maar verfrist ook. Bovendien helpt het om die rommelende maag even tevreden te stellen tot je klaar bent met je taak: win-win!

3.      Blokkeer de verleidingen op je pc

Niet alleen Facebook, maar ook inkomende mails leiden je af van je werk. Je kent het gevoel vast wel: je hebt je net vastgebeten in een belangrijke taak als er plots een mailtje binnenkomt – voor je het weet, ben je met twee dingen tegelijkertijd bezig. Overweeg om je inbox eens een uurtje te sluiten, zodat je echt kunt doorwerken.

4.      Stel je prioriteiten

Stel een prioriteitenlijstje op en wijs er ook tijdstippen aan toe. Het eerste uur van de dag zijn de meeste werknemers namelijk het productiefst. Haal hier het maximum uit door de moeilijkste taken net op dat moment in te plannen. Saaiere of minder intensieve taken hou je voor het einde van de werkdag.