4 onmisbare skills voor een receptionist

Als receptionist doe je méér dan wat telefoons beantwoorden. Door je positie binnen het bedrijf, ben je een van de eerste gezichten die een bezoeker ziet. Je staat dan ook mee in voor het imago van je werkgever. Benieuwd of jij over de juiste skills beschikt om alles op rolletjes te laten lopen? Check even ons lijstje hieronder.

Werken als receptionist? Communicatieskills zijn een must

Receptionisten staan een hele dag in contact met mensen. Dat wil niet zeggen dat je met iedereen oppervlakkige gesprekken moet kunnen voeren, wel dat je in verschillende communicatievormen – e-mail, telefonisch én face-to-face – de juiste  toon moet vinden. Gedegen communicatievaardigheden zijn dus een absolute must!

Multitasken en prioriteiten stellen

Bezoekers, bellers en vragen van collega’s: doordat je het allereerste aanspreekpunt van een bedrijf bent, komt er heel wat op je af. Zo word je al snel bedolven onder belangrijke én minder belangrijke vragen en boodschappen. Wie kan multitasken heeft dus zeker een streepje voor. Het is immers aan jou om alles snel en correct af te handelen, maar ook om in te schatten welke zaken voorrang moeten krijgen op andere.

Boegbeeld van het bedrijf

Net omdat je het eerste gezicht bent dat een bezoeker ziet, ben je een soort uithangbord van je bedrijf. Een verzorgd voorkomen is daarom onmisbaar, en het liefst past je look bij de uitstraling van het bedrijf. Bovendien moet je in staat zijn om in elke situatie vriendelijk te blijven.

Administratie en organisatie

Met de overvloed aan berichten die langs jou passeren, kun je het je niet veroorloven om je concentratie te verliezen. Wie is langsgekomen voor wie? Welke boodschappen moet je doorgeven? Gestructureerd en nauwgezet kunnen werken is cruciaal.